
1While the parties have differences with respect to
some parts of the record, the background facts outlined below are
undisputed.   

2As from a newsstand.

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE EASTERN DISTRICT OF PENNSYLVANIA

WAYNE ZIEGLER :  CIVIL ACTION
:

        v. :
:

DELAWARE COUNTY DAILY TIMES :
a Division of the Goodson : 
Holding Company, et al. : NO. 00-817

MEMORANDUM

Dalzell, J.          February 5, 2001

In this case, a 62 year old man brings claims of age

discrimination in connection with his termination as circulation

director of the Delaware County Daily Times.  We here consider

the defendants' motion for summary judgment.

I.  Factual Background1

Plaintiff Wayne Ziegler, who was born on July 2, 1938,

in 1977, after spending the previous seventeen years in various

aspects of the newspaper business, accepted a position with the

Delaware County Daily Times (the "Daily Times") as  Circulation

Manager.  The following year, the Daily Times promoted him to the

position of Circulation Director, the position he held until his

termination twenty years later.  As Circulation Director, Ziegler

was in charge of all aspects of the circulation department,

including home delivery, single copy purchases 2, and

distribution.  Ziegler reported directly to the Daily Times's



3At the Daily Times, the office of publisher is at the
pinnacle of the management hierarchy; the publisher is
essentially the paper's Chief Executive Officer. 

4On the New York Stock Exchange.

5Both daily and non-daily.  For the sake of clarity,
when in this memorandum we refer to the Daily Times, we refer to
the newspaper for which Ziegler worked for twenty-one years,
recognizing that it was not a separate juridical entity, but only
a division of Goodson Newspaper Group.  See also n. 6, following.

6The actual contract of purchase involved the purchase
of the stock of holding corporations, but there is no dispute
that the acquisition amounted to the Journal Register Company's
purchase of the Goodson Newspaper Group, and that the Daily Times
was among the papers acquired.  See Ex. 5, Pl.'s Mem. of Law (an
SEC form 8-K/A that includes the 57-page Master Agreement
Governing the sale).

2

publisher.3  The Daily Times's publisher was and is Frank Gothie,

who has held that position since 1986.

From 1989 until 1998, Goodson Newspaper Group owned the

Daily Times.  In February or March, 1998, a newspaper broker

contacted the Journal Register Company ("JRC") and reported that

the Goodson Newspaper Group's papers were for sale.  JRC is a

publicly-traded4 corporation that owns and operates well over one

hundred newspapers5 nationwide.  On May 17, 1998, JRC entered

into a contract to purchase the Goodson Newspaper Group, which

then included newspapers in Massillon, Ohio, Oneida, New York,

Kingston, New York, Ardmore and Pottstown, Pennsylvania, as well

as the Daily Times.6  The sale closed on July 15, 1998.

Immediately following the closing, Ziegler, then sixty

years old, was terminated as Circulation Director of the Daily



7All of whom represented by the same counsel.

3

Times.  Michael Starn, then thirty-six years old, replaced him. 

This action followed.

II.  Procedural History

A. Plaintiff's Claims

In his Complaint, Ziegler claims age discrimination

against the Delaware County Daily Times, JRC, Robert Jelenic

(JRC's CEO), and William Higginson (JRC's Vice-President of

Production). Counts 1 (against the Daily Times) and 2 (against

JRC) allege that these firms violated the Age Discrimination in

Employment Act (ADEA) and the Pennsylvania Human Relations Act

(PHRA) in that their decision to terminate Ziegler was based in

whole or in part on his age.  Counts 3 (against Robert Jelenic)

and 4 (against William Higginson) allege that these men violated

the PHRA, and in particular 42 Pa. Con. Stat. Ann. § 955(e), by

aiding, abetting, inciting, compelling, and/or coercing Ziegler's

wrongful age-based termination, or by obstructing or preventing

people from complying with the ADEA or PHRA. 

B. Defendant's Motion for Summary Judgment

After the close of discovery, the defendants 7 filed for

summary judgment as to all counts.  With respect to Count 2,

defendants argue that JRC was not Ziegler's employer and

therefore cannot be held liable under the ADEA or the PHRA for an

allegedly discriminatory employment action.  With respect to both

Counts 1 and 2, defendants contend that they have proffered a



8A summary judgment motion should only be granted if we
conclude that "there is no genuine issue as to any material fact
and that the moving party is entitled to judgment as a matter of
law," Fed. R. Civ. P. 56(c).  In a motion for summary judgment,
the moving party bears the burden of proving that no genuine
issue of material fact is in dispute, see Matsushita Elec. Indus.
Co. Ltd. v. Zenith Radio Corp., 475 U.S. 574, 585 n.10 (1986),
and all evidence must be viewed in the light most favorable to
the nonmoving party, see id. at 587.  Once the moving party has
carried its initial burden, then the nonmoving party "must come
forward with 'specific facts showing there is a genuine issue for
trial,'" Matsushita, 475 U.S. at 587 (quoting Fed. R. Civ. P.
56(e)) (emphasis omitted); see also Celotex Corp. v. Catrett, 477
U.S. 317, 324 (1986) (holding that the nonmoving party must go
beyond the pleadings to show that there is a genuine issue for
trial). 

The mere existence of some evidence in support of the
nonmoving party will not be sufficient for denial of a motion for
summary judgment; there must be enough evidence to enable a jury
reasonably to find for the nonmoving party on that issue, see
Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 249 (1986). 
However, we must "view the underlying facts and all reasonable
inferences therefrom in the light most favorable to the party
opposing the motion." Pennsylvania Coal Ass'n v. Babbitt, 63 F.3d
231, 236 (3d Cir. 1995).

4

legitimate, non-discriminatory explanation for Ziegler's

termination, and there is no showing that this explanation was a

pretext.  Defendants also urge that Counts 3 and 4 are

procedurally barred for failure to exhaust administrative

remedies, and that, moreover, Counts 3 and 4 fail because there

is no showing that Jelenic or Higginson in fact aided or abetted

any unlawful discriminatory practice. 

III.  Analysis8

A. Overview of Employment Discrimination Law

We begin with the legal structure under which our

analysis must progress.



9"In employment discrimination cases, Pennsylvania
courts utilize the analytical model adopted by the United States
Supreme Court in [McDonnell Douglas]," Campanaro v. Pennsylvania
Elec. Co., 738 A.2d 472, 476 (Pa. Super. 1999) (citing Fairfield
Township Volunteer Fire Co. No. 1 v. Commonwealth , 609 A.2d 804,
805 (Pa. 1992)).  Pennsylvania courts have also looked to Price
Waterhouse in assessing claims that a plaintiff has direct
evidence of discrimination, Taylor v. Pennsylvania Human
Relations Comm'n, 681 A.2d 228, 232 (Pa. Cmwth. 1996).

5

Under the ADEA, it is "unlawful for an
employer . . . to fail or refuse to hire or
to discharge any individual or otherwise
discriminate against any individual with
respect to his compensation, terms,
conditions, or privileges of employment,
because of such individual's age.”  29 U.S.C.
§ 623(a)(1).  When a plaintiff alleges
disparate treatment, "liability depends on
whether the protected trait (under the ADEA,
age) actually motivated the employer's
decision." Hazen Paper Co. v. Biggins, 507
U.S. 604, 610, 113 S. Ct. 1701 (1993).  That
is, the plaintiff's age must have "actually
played a role in [the employer's
decisionmaking] process and had a
determinative influence on the outcome."
Ibid. 

Reeves v. Sanderson Plumbing Prods., Inc., 120 S. Ct. 2097, 2105

(2000).

Claims under the ADEA and PHRA9 are assessed using the

analytical framework developed for Title VII claims under Price

Waterhouse v. Hopkins, 490 U.S. 228, 109 S. Ct. 1775 (1989) and

McDonnell Douglas Corp. v. Green, 411 U.S. 792, 93 S. Ct. 1817

(1973) and their progeny, Keller v. Orix Credit Alliance, Inc.,

130 F.3d 1101, 1108 (3d Cir. 1997).

Under Price Waterhouse, "if a plaintiff 'show[s] by

direct evidence that an illegitimate criterion was a substantial

factor in the decision,' the burden of persuasion shifts to the



10We note that after Price Waterhouse was decided,
Congress in 1991 amended the Civil Rights Act of 1964 to provide
that an unlawful employment practice is established when a
plaintiff shows that "race, color, religion, sex, or national
origin was a motivating factor for any employment practice," Zubi
v. AT&T Corp., 219 F.3d 220, 224 (3d Cir. 2000) (quoting Pub. L.
No. 102-166, § 107(a), 105 Stat. 1071, 1076 (1991)).  This
amendment therefore rejected the Price Waterhouse "but-for" test
for certain types of discrimination.  However, courts continue to
analyze age discrimination claims under the ADEA using the Price
Waterhouse test in the wake of the 1991 amendments, Armbruster,
32 F.3d at 778 (addressing an ADEA claim and employing Price
Waterhouse analysis while referring to "a case unaffected by the
Civil Rights Act of 1991").

6

employer 'to show that the decision would have been the same

absent discrimination.'" Keller, 130 F.3d at 1113 (quoting Price

Waterhouse, 490 U.S. at 276, 109 S. Ct. at 1804 (O'Connor, J.,

concurring)) (emphasis in Keller)10. 

Alternatively, the McDonnell Douglas analytic model

permits a plaintiff to go forward in the absence of direct

evidence of discrimination.  The McDonnell Douglas model consists

of three steps.  "First, the plaintiff must produce evidence that

is sufficient to convince a reasonable factfinder to find all of

the elements of a prima facie case," Keller, 130 F.3d at 1108. 

If the plaintiff makes such a showing, we move to step two.  "The

burden of production (but not the burden of persuasion) shifts to

the defendant, who must then offer evidence that is sufficient,

if believed, to support a finding that it had a legitimate,

nondiscriminatory reason for the discharge," Keller, 130 F.3d at

1108.  If the defendant cannot satisfy this burden, we enter

judgment for the plaintiff.  Conversely, if the defendant

satisfies the burden, the presumption of discrimination created



11Ziegler does not dispute the proposition inherent in
the defendants' argument that JRC's liability under the ADEA or
PHRA pursuant to Count 2 can lie only if JRC was Ziegler's
employer.  We observe that 29 U.S.C. § 623(a) and 43 Pa. Con.
Stat. Ann. § 955(a) do both specify "employer" in prohibiting
discharge on the basis of age. 

We also observe that 43 Pa. Con. Stat. Ann. § 955(e)
(the statute that forms the basis for Counts 3 and 4) does bar
"any person, employer, employment agency, labor organization or

(continued...)

7

by the prima facie case disappears, Reeves, 120 S. Ct. at 2106,

and we then proceed to step three.  In step three, the plaintiff

must submit evidence from which the factfinder could find that

the defendant's allegedly legitimate reason was a pretext for

discrimination, Reeves, 120 S. Ct. at 2106.

The assessment of the defendants' motion for summary

judgment that follows will track these analytic steps.  

A. The Journal Register 
Company's Status as a Proper Defendant

Before beginning our discussion of the Price Waterhouse

or McDonnell Douglas frameworks, we must first address a

threshold question, namely, whether JRC was Ziegler's employer

for purposes of liability under the ADEA or PHRA.  In their

motion for summary judgment, defendants argue that in order for

JRC to be liable under Count 2, we must first find that JRC was

Ziegler's employer, since liability for Ziegler's termination

under the PHRA or ADEA lies with his employer.  In response,

Ziegler argues that JRC, as the Delaware County Daily Times's

corporate parent at the time Ziegler was terminated, was in fact

Ziegler's employer11.



11(...continued)
employe" from aiding or abetting in discriminatory practices. 
However, to the extent that this might apply to actions taken by
JRC as a corporate entity (even if it were not Ziegler's employer
per se) Ziegler has made no such "aid and abet" allegations in
the Complaint against JRC pursuant to 42 Pa. Con. Stat. Ann. §
955(e), reserving those charges for Robert Jelenic and William
Higginson. Likewise, Ziegler has presented no argument whatsoever
in his briefing related to such a claim against JRC.  Cf. Dici v.
Commonwealth, 91 F.3d 542, 552 (3d Cir. 1996) (noting that some
aspects of liability under the PHRA, and particularly liability
under § 955(e) extend beyond that provided for in Title VII). 

Similarly, we also observe that some federal courts
have interpreted the phrase "or otherwise discriminate" contained
in  42 U.S.C § 2000e-2(a)(1) to mean that any employer may be
held liable under Title VII for interfering with an employment
relationship, even if the plaintiff was not actually the employee
of the defendant, e.g., Kemether v. Pennsylvania Interscholastic
Athletic Ass'n, No. 96-6986, 1999 WL 1012957 (E.D. Pa. Nov. 8,
1999) at *11 n.17 (citing cases from other circuits).  The same
phrase -- "or otherwise discriminate" -- also appears in 29
U.S.C. § 623(a).  However, it does not appear that our Court of
Appeals has adopted this interpretation with respect to Title
VII, see Krause v. American Sterilizer Co., 984 F. Supp. 891, 907
(W.D. Pa. 1996) (noting that the Third Circuit has not explicitly
done so), much less with respect to ADEA.  In the absence of any
argument from the parties regarding this involved legal question,
we decline to analyze it or consider it sua sponte.  

We take the time to recognize these possible, but
evidently eschewed, legal theories only because Ziegler's claim
against Robert Jelenic, JRC's CEO, could suggest that Ziegler
also might seek to hold JRC liable as a corporate entity for
aiding and abetting discrimination or otherwise interfering in
Ziegler's relationship with the Daily Times.  However, as we have
said above, Ziegler raises no claims of "aiding and abetting"
under the PHRA against JRC in the Complaint, and makes no
argument in his briefs here that JRC's ADEA liability might arise
from anything other than its status as Ziegler's employer. In
opposition to defendants' summary judgment motion Ziegler argues
solely (in fifteen pages of text devoted to this issue) that JRC
should be considered Ziegler's employer under the legal tests we
will discuss in the text below.  Thus, as the parties, and
particularly the plaintiff, have not presented or addressed any
of these nuances in discrimination law, we consequently are left
only to resolve the question outlined in the text: whether JRC
was Ziegler's employer. 

8

Marzano v. Computer Science Corp., 91 F.3d 497 (3d Cir.



12Although Marzano was decided in the context of a
Title VII suit, we find it equally applicable to our ADEA
context.

13As noted in the margin above, JRC came to control the
Daily Times by virtue of a transaction in which JRC purchased the
stock of the Daily Times's parent organization.  There appears to
be no dispute between the parties on the point that the Daily
Times was a subsidiary of JRC. 

14In Marzano, the applicable state law was New
Jersey's.

15The parties do not detail, and it is not immediately
apparent from the record, where the Daily Times's corporation --
that is, the holding corporation controlling the Daily Times that
JRC bought on July 15, 1998 -- is incorporated.  We therefore
will default to the application of forum law, which has the
advantage of being the state where the Daily Times conducts its
business.  In any event, we cannot see how minor jurisdictional
differences in corporate veil-piercing law would affect our
analysis here.

16But not necessarily adopted, as we will note below.

9

1996)12 addressed the circumstances under which a corporate

parent and one of its subsidiaries can be treated as a single

employer for purposes of employment discrimination law. 13  In

Marzano, our Court of Appeals essentially analyzed this question

as analogous to the question of piercing the corporate veil in

the particular circumstances of employment, and looked initially

to applicable state law14 for guidance. 

In Pennsylvania15, there is a strong presumption

against piercing the corporate veil, Miners, Inc. v. Alpine

Equip. Corp., 722 A.2d 691, 694 (Pa. Super. 1998) (citing Lumax

Indus., Inc. v. Aultman, 669 A.2d 893, 895 (Pa. 1995)).

Pennsylvania courts have also recognized 16 that there are two

separate types of veil piercing theories: the "alter ego" theory,



17We note that we have been unable to locate any
Pennsylvania case discussing veil piercing in the employment
discrimination context.

18We note that the Miner's, Inc. panel immediately
noted that the "single entity" theory "has yet to be adopted in
Pennsylvania", Miner's, Inc., 722 A.2d at 695. However, in light
of the Marzano holding, which appeared to focus on this type of
veil piercing, we will nevertheless consider these factors.

10

in which a plaintiff seeks to hold a controlling owner of a

corporation liable, and "single entity" theory, in which a

plaintiff argues that two corporations share common ownership and

are in fact operating as a single corporate combine. 17  With

respect to "alter ego" veil piercing, "factors which may, at

times, justify disregarding the corporate form and holding the

shareholder(s) liable include intermingling of personal and

corporate affairs, undercapitalization, failure to adhere to

corporate formalities, or using the corporate form to perpetrate

a fraud," Commonwealth v. Vienna Health Prods., Inc., 726 A.2d

432, 434 (Pa. Cmwlth. 1999).  In "single entity" veil piercing,

"two or more corporations are treated as one because of identity

of ownership, unified administrative control, similar or

supplementary business functions, involuntary creditors, and

insolvency of the corporation against which the claim lies,"

Miner's, Inc., 722 A.2d at 695.18

In addition to looking to state corporate law, the

Marzano panel looked to decisions in other circuits, and quoted

at length from Johnson v. Flowers Indus., Inc., 814 F.2d 978 (4th

Cir. 1987), in which the Fourth Circuit held that the presumption



19That is, as defendants argue, it is undisputed that
(continued...)

11

that a corporate subsidiary, and not the parent, was the

individual's employer could be overcome in one of two ways:

First, the parent could control the
employment practices and decisions of the
subsidiary.  If the parent company hired and
fired the subsidiary employees, routinely
shifted them between the two companies, and
supervised their daily operations, it would
be hard to find that the parent was not their
employer.  Second, the parent might so
dominate the subsidiary's operations that the
parent and the subsidiary are one entity and
thus one employer.  For example, the
subsidiary may be highly integrated with the
parent's business operations, as evidenced by
the commingling of funds and assets, the use
of the same work force and business offices
for both corporations, and the severe
undercapitalization of the subsidiary.  The
parent might also fail to observe such basic
corporate formalities as keeping separate
books and holding separate shareholder and
board meetings.

Marzano, 91 F.3d at 513 (quoting Johnson, 814 F.2d at 981).

With this guidance, we now move to examine the

relationship between JRC and the Daily Times.  As Marzano makes

clear, we begin with the presumption that the corporate parent is

not the employer, and we will consequently proceed by canvassing

the validity of Ziegler's arguments as to why the veil should be

pierced.  

We should note at the outset that there is no claim

here that JRC ever directly employed Ziegler.  To the extent that

Ziegler was "employed" by JRC for ADEA purposes, it was through

the Daily Times.19  Consequently, the only time in which Ziegler



19(...continued)
the Daily Times hired Ziegler, paid him, directed his execution
of his job duties, and controlled his work schedule throughout
his employment with that organization.

20Ziegler also argues that it was JRC who actually
decided to terminate him, and we will address this below.

12

could have been a JRC employee was in the few hours between the

closing of the sale of the Goodson Newspaper Group to JRC and

Ziegler's termination, Ex. D, Defs.' Mem. of Law (Dep. of Frank

Gothie) at 124-25 (noting that he was informed that closing had

occurred by a phone call in the late morning of July 15, 1998 and

that "shortly" afterward he began the process of informing the

four terminated Daily Times employees, including Ziegler).  

In any event, Ziegler organizes his general arguments

regarding the relationship between JRC and the Daily Times along

four lines: functional integration of operations, centralized

control of labor relations, common management, and common

ownership.20  These categories correspond largely to the "single

entity" veil piercing theory.

Ziegler first argues that there is a functional

integration of operations between JRC and the Daily Times.  In

support of this contention, Ziegler points to deposition

testimony showing that JRC centralizes aspects of certain

functions, such as information systems and printing, of the

papers it owns, Pl.'s Mem. of Law at 46.  Ziegler also notes

evidence showing that when a JRC paper in Coatesville,

Pennsylvania was closed, its subscription list was forwarded to a



21In connection with his argument regarding the
functional integration of operations, Ziegler also cites to
evidence relating to JRC's relationship with some of its other
corporate subsidiaries.  The primary source of this evidence is
depositions and other discovery taken in a different case from
the District of New Jersey, Leslie v. Journal Register Company,
No. 97-5178 (AET).  In Leslie, the plaintiff, who over sixteen
years of employment had worked in many positions for JRC, its
corporate predecessor, and its newspapers, sued JRC for age
discrimination based upon his January 1997 discharge, Ex. O,
Pl.'s Mem. of Law (Chief Judge Thompson's memorandum denying the
defendant's motion for summary judgment in Leslie) at 1-2. 
Ziegler attached extensive excerpts of five depositions taken in
Leslie as exhibits to his opposition to the defendant's motion
for summary judgment, in addition to Chief Judge Thompson's
opinion, and he cites to this evidence frequently in his
memorandum of law.

However, we cannot see how this evidence is relevant to
our case.  The question we face here is the nature of the
relationship between the Daily Times and JRC at the time of
Ziegler's termination.  We cannot see how it matters, for
example, that "Leslie testified in his deposition . . . that
after Mr. Jelenic discharged Larry Singer, Phoenixville
publisher, Mr. Leslie was assigned to serve as the publisher of
Phoenixville while continuing to do JRC corporate work." Pl.'s
Mem. of Law at 46.  While such anecdotal evidence might be
relevant in the aggregate to JRC's relationship to the newspapers
specifically discussed in the testimony, it cannot be material to
JRC's relationship with a different paper at a different time.  

Beyond the question of its application to the
interpretation of the relationship between JRC and the Daily
Times, we also cannot accept the application of this evidence to
this action in general.  Ziegler makes frequent use of the Leslie
evidence in his memorandum, citing it interchangeably with
evidence from discovery taken in this case.  We find, with little
exception, that the other uses of this evidence suffer from the
same absence of materiality or relevance as that we have
discussed here, and we will not, for the most part, discuss this
irrelevant evidence further as we assess Ziegler's arguments.

13

JRC-owned paper in West Chester, Pennsylvania, and observes that

JRC's website contains hyperlinks to the websites of its

component papers, Pl.'s Mem. of Law at 46-47. 21

With respect to centralized control of labor relations,

Ziegler points out that the 1998 W-2 form for Michael Starn,



22"For example, we were going to have two less people
in the news room from the staff.  That we were no longer going to
have a production director.  That we were going to have three
executives in the circulation department, not four."  Ex. B,
Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Frank Gothie) at 80.

23Before we move on, it makes sense here to discuss an
alleged admission by Robert Jelenic that Ziegler cites connection
with this question, as well as in connection with several other
issues in his memorandum.  Ziegler argues that Jelenic admitted
in his deposition that it was he (Jelenic) who terminated

(continued...)

14

Ziegler's replacement, lists JRC as Starn's employer and that

both Starn and Frank Gothie, the Daily Times's publisher,

received JRC stock options as part of their compensation, Pl.'s

Mem. of Law at 48.  Ziegler also points out that in answers to

interrogatories, Robert Jelenic, JRC's CEO, stated that he had to

power to, inter alia, hire, transfer, and discharge the employees

of JRC or of facilities JRC owned, Pl.'s Mem. of Law at 48, Ex.

U, Pl.'s Mem. of Law (Defendants' Responses to Interrogatories). 

Further, Ziegler cites Frank Gothie's testimony that after JRC's

purchase of the Goodson Newspaper Group was announced, Gothie

became aware that JRC had a model for the number of people that

it expected to be on the staff of a newspaper the size of the

Daily Times, and that under this model, the Daily Times would

have to reduce the number of people on its staff in certain ways

after JRC's takeover, Pl.'s Mem. of Law at 48-49. 22  Finally,

Ziegler observes that new hires at any JRC facility must be

approved by JRC corporate headquarters, and that such hires are

documented through the use of a standardized form, Pl.'s Mem. of

Law at 50.23



23(...continued)
Ziegler.  The exchange at the deposition upon which this is
based, as recorded in the typed transcript, follows:

Q: But you are essentially preventing these
people from possibly getting future
employment in other areas and at other
facilities?
A: They could have had the job working for
us.
Q: On your terms.
A: Our terms were - our terms were the
Goodson terms.
Q: So you took over the Goodson terms with
regard to management personnel?
A: Pretty well.  I can't - publishers, pretty
well with the publishers.
Q: Okay.  So you discharged Mr. Ziegler.
A: I discharged Mr. Ziegler.
Q: Or your - you were running the company
that discharged Mr. Ziegler?
A: I didn't - 
Q: The Journal Register Company?
A: Journal Register Company.  Mr. Ziegler was
discharged by the Delaware County Times, not
by Journal Register Company.
Q: Was Mr. Ziegler discharged by the Delaware
County Daily Times under the ownership of the
Journal Register Company?
A: That's a true statement.

Ex. C, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Robert Jelenic) at 65-66.
We find that this cannot be reasonably interpreted, by

either this Court or any jury, as an admission.  We first observe
that in his verification of the deposition transcript, Jelenic
noted as a correction that his statement, "I discharged Mr.
Ziegler", should have been followed by a question mark, Ex. G,
Defs.' Mem. of Law (Dep. of Robert Jelenic).  Much more than
this, however, the context of the question and answer
conclusively confirms that his statement, which was a repetition
of the question, was not an admission.  Most significantly,
Ziegler's counsel's contemporaneous reaction to his statement
("Or your - you were running the company that discharged Mr.
Ziegler") is a clearly not a reasonable reaction to Jelenic's
positive statement that he discharged Ziegler.  The subsequent
question and answer, in which Ziegler's counsel attempted to
ascertain exactly who or what terminated Ziegler, would be silly
and pointless if Jelenic's statement "I discharged Mr. Ziegler"

(continued...)

15



23(...continued)
had not clearly been a questioning response to counsel's query.

We further note that, as can be seen from the quoted
portion above, the question about Ziegler's termination did not
arise naturally from the previous line of questions, and
therefore we would expect that Jelenic would react with surprise
to counsel's statement, "So you discharged Mr. Ziegler."  For all
these reasons, no reasonable person could view this deposition
statement as an admission, and we cannot permit its use as such
here.

24In particular, Ziegler points to the fact that Mike
Murray, who succeeded Michael Starn as the Daily Times's
Circulation Director, traveled to Trenton eight times between
August 15, 1999 and September 2, 1999, as reflected in his travel
vouchers, Pl.'s Mem. of Law at 52.

16

Moving to the question of common management, Ziegler

notes that in its Answer to the Complaint, JRC stated that the

two individual defendants, Jelenic and Higginson, were officers

both of JRC and of "The Goodson Holding Company d/b/a the Daily

Times", Pl.'s Mem. of Law at 52.  Ziegler also points to

testimony that Frank Gothie has phone contact with Jelenic and

Jean Clifton, JRC's Chief Financial Officer, several times

weekly, that JRC conducts consolidated meetings for the

publishers of its papers and that individual paper's budget

meetings are sometimes held at JRC's corporate headquarters, and

that various staff members of JRC's newspapers, including the

Daily Times24, periodically travel to JRC's headquarters in

Trenton, New Jersey, Pl.'s Mem. of Law at 51-52.   As to common

ownership, the last category of contacts that Ziegler documents,

there appears no question but that the Daily Times and JRC have

common ownership, since JRC itself owns the Daily Times.



17

As we have just rehearsed at length, Ziegler directs

our attention to many contacts between JRC and the Daily Times. 

After careful examination, however, we conclude that these do not

raise a question of material fact as to whether JRC was Ziegler's

employer.  Recall, first, that there is a strong presumption

against piercing the veil so as to hold a parent liable for the

actions of a corporate subsidiary.  Equally important, recall the

fundamental point that we mentioned at the outset: to the extent

that JRC was Ziegler's employer, it could only have been so

through the Daily Times and therefore only for those few hours

between the sale closing and Ziegler's termination.  

Therefore, in looking for connections between the two

entities that would justify taking the substantial step of

piercing the corporate veil and finding that JRC was Ziegler's

employer, we must look not to the relationship that has come to

exist between the Daily Times and JRC between July 1998 and now,

but rather the relationship as it existed in the moments

immediately after the sale closed.  For this reason, the evidence

the plaintiff puts forward -- regarding such things as the

current frequency of contact between Frank Gothie and JRC

executives, or the fact that Daily Times employees now may

frequently travel to JRC's headquarters, or that Daily Times

budget meetings are sometimes conducted at JRC headquarters --

are all irrelevant and inapposite to the question before us. 

Similarly, the fact that Jelenic claims to have the power to hire

and fire employees of the papers that JRC owns, or that JRC must



25To the extent that Ziegler has, in his arguments set
forth above, identified some connections between JRC and the
Daily Times existing on July 15, 1998, these do not amount to
enough evidence to permit a jury reasonably to find that JRC was
Ziegler's employer.  For example, the fact that Gothie's
terminations on July 15, 1998 may have been in response to JRC's
staffing model does not go to show that these specific decisions
were not still Gothie's to make.  Also, the fact that JRC had to
approve new hires isn't related to the question here, since the
employment actions in the first few hours of the
parent/subsidiary relationship on July 15, 1998 were
terminations. 

18

approve its paper's hiring decisions, are not by themselves

helpful to us.  The question is the extent to which there was in

fact interrelation between the Daily Times and the JRC in the

hours immediately following the sale closing on July 15, 1998,

not whether there was a potential for it to happen in the

future.25

It is, to be sure, true that there were contacts

between JRC and the Daily Times before the time of the sale

closing, and that these contacts may illuminate the relationship

that existed immediately following closing, the time of Ziegler's

termination.  Some of these contacts are also associated with the

chain of events leading to Ziegler's termination, and we will

therefore discuss those at length before addressing whether they

would allow a reasonable jury to conclude that JRC was Ziegler's

employer.

In April 1998, David Carr of the Goodson Newspaper

Group informed Frank Gothie, the Daily Times's publisher, that a

sale agreement was imminent with JRC, Ex. B, Pl.'s Mem. of Law

(Dep. of Frank Gothie) at 69.  Later that month, Frank Gothie met



19

for the first time with Robert Jelenic, JRC's CEO, and Jean

Clifton, JRC's CFO, id. at 77.  In this meeting, which took place

at the Daily Times's offices, Jelenic spoke with Gothie about

Gothie's future with the paper -- Jelenic asked if Gothie would

be willing to stay on as publisher -- and stated that it was his

(Jelenic's) hope that the ultimate settlement would happen

quickly, id. at 77 & 78.  Jelenic gave Gothie an overview of

JRC's history and its concept of operations, and sounded Gothie

out on the Daily Times's market, as well as the paper's sports

coverage, id. 

In either May or early June, 1998, Gothie went to JRC

headquarters in Trenton, New Jersey and met with several JRC

executives, including Jelenic and Clifton, id. at 81.  At this

meeting, which lasted several hours, the participants discussed

the Daily Times's operations as well as JRC procedures and JRC's

expectations of Gothie as a publisher, id. at 82.  They discussed

a host of specific topics, including Daily Times's advertising

(e.g., average rates and biggest advertisers), whether the Daily

Times expected to make budget, whether the Daily Times should

consider launching new products, the retail atmosphere in

Delaware County, the quality of the sales staff, financial

reporting procedures that the Daily Times would have to follow

after the purchase, the type of reporting to JRC that would be

required, the Daily Times's labor union environment, the strength

of the Daily Times's competition, and the condition of the

printing press and press crew,  id. at 84-87, 91-92.  



20

Later, a group of about five JRC executives went to the

Daily Times's offices to introduce themselves to Daily Times

staff in a brief meeting, which most (if not all) of the Daily

Times management employees, including Ziegler, attended.  Id. at

95-96.  Jelenic spoke briefly at the meeting, stating that JRC

was happy to be acquiring the Daily Times, and introducing the

other JRC executives who were present, id. at 96-100.  After

these remarks, and after Daily Times's staffers asked one or two

questions, the meeting adjourned, with the JRC executives

greeting and shaking hands with some of the Daily Times's staff,

in a "receiving line" fashion, Ex. B, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of

Frank Gothie) at 100-01, Ex. E, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Thomas

Abbott) at 20-24.

In addition to these face-to-face meetings between JRC

and Daily Times staff, Frank Gothie had a number of phone

conversations with JRC executives, Ex. B, Pl.'s Mem. of Law (Dep.

of Frank Gothie) at 102.  One such call, which Gothie believes

occurred after the group meeting at the Daily Times's offices,

was a five or six minute conversation with Jelenic regarding the

Daily Times's circulation, and in this call Jelenic reflected his

concern about the decline in the Daily Times's circulation that

he had seen from the Audit Bureau of Circulation reports for the

Daily Times, id. at 102-04.  Jelenic told Gothie that something

would have to be done to stop the decline, and Jelenic told

Gothie that he should talk to one Mike Starn, who was then the

circulation director at the West Chester Daily Local News and who



21

had done a good job there and at other JRC newspapers at which he

had worked, id. at 103.  

Shortly after this conversation, Gothie telephoned

Starn and arranged to have lunch with him, id. at 105-06.  Over a

two-hour lunch, Gothie talked to Starn about the Daily Times, and

asked Starn to talk about his background and the papers at which

he had worked, id. at 106.   After the meeting at the restaurant,

Gothie called Jelenic and told him that Starn had been very

impressive and articulate at the meeting and that they had

discussed some of the ideas that Starn had found successful, id.

at 114.  Jelenic then asked Gothie if he'd like to have Starn as

his circulation director, and Gothie said that he would, id.  

Jelenic told Gothie that if he wanted Starn, he should call

Starn's publisher.  Gothie did so and that publisher reluctantly

gave Gothie permission to talk to Starn about the job, id. at

114-15.  Gothie then called Starn and offered him the job of

circulation director at the Daily Times, id. at 115.

These various contacts do not raise an issue of

material fact such that a jury could reasonably find that JRC was

Ziegler's employer.  While Ziegler points to the meetings that

took place between JRC and Daily Times staff (particularly Frank

Gothie), there is no evidence that these meetings, which were

informational in nature, led to any interrelation of JRC and the

Daily Times at any point prior to the actual closing.  To the

extent that these meetings outline procedures that would begin

after the closing, Ziegler points to no evidence to show that



26It is an open question whether it would be possible,
under the analysis discussed in Marzano, for any corporate parent
to be considered to be the employer of its subsidiary's employees
on the very day that the purchase of that subsidiary was
finalized, since absent much more drastic actions than those
here, it is difficult to see how the requisite interrelations
could be so instantly established. 

22

these procedures led, in the few hours immediately after the

closing, to an integration of operations sufficient to hold JRC

liable as Ziegler's employer.

Again, although Ziegler points to many contacts and

interrelations that have come to exist between JRC and the Daily

Times at some point after the closing, there is simply not enough

evidence in the record to permit a reasonable jury to pierce the

veil and find the JRC was Ziegler's employer at the time of his

termination.  Marzano and the cases it cites, particularly

Johnson v. Flowers Indus., Inc., demonstrate that there must be a

close, ongoing relationship between two corporations in order to

justify piercing the veil to hold a parent corporation liable

under employment discrimination law.  The evidence that Ziegler

cites does not establish that this relationship existed on the

afternoon of July 15, 1998 when Ziegler was terminated.  There is

no evidence, for example, that JRC then controlled the Daily

Times's day-to-day operations, or that JRC, at that time, was

making a routine practice of shifting employees between the Daily

Times and JRC, or that JRC, at that time, was commingling assets

of the corporations.26



27As noted in the margin above, there may be other
liability theories that might be employed in an effort to hold
JRC liable on a basis other than that JRC was Ziegler's employer. 
However, such liability is neither alleged specifically in
Ziegler's Complaint nor argued in his papers.  The point here is
that the question of whether JRC had any involvement at all in
Ziegler's termination is conceptually distinct from the question
of whether JRC, as a corporate parent, can be held liable as
Ziegler's employer.  Only the latter question is before us; the
former is not. 

28Rather than, for example, using Starn as a consultant
or merely adopting his ideas while retaining Ziegler as
circulation director.

29As mentioned in the margin above, Ziegler makes much
of the fact that Gothie had been presented with a "pro forma"
which described the standard organization, including the number
of employees, that each JRC paper was expected to have.  However,
there is no evidence that even to the extent he was actually
required immediately to meet this model, Gothie did not have full
discretion to decide whom to terminate.  Similarly, Ziegler
points to deposition testimony from Gothie to the effect that if

(continued...)

23

Moreover, we note that the question here, under

Marzano, is not whether a JRC employee may have played some role

in Ziegler's termination.  The question is whether the operations

of JRC and the Daily Times were so integrated as to make them a

single entity.  Therefore, the fact that it was Jelenic who first

suggested that Gothie contact Starn cannot be enough to permit

the conclusion that JRC was, in some legal fiction sense,

Ziegler's employer.27  Furthermore, although Jelenic suggested

Starn's name to Gothie, Gothie's undisputed deposition testimony

shows that it was he who decided that he wanted Starn on board 28. 

Similarly, with respect to the other three people terminated from

the Daily Times on July 15, 1998, Ziegler makes no argument that

it was anyone other than Gothie's decision to do so. 29



29(...continued)
any of the head executives from JRC, to include, inter alia,
Jelenic, Higginson, and Clifton, called him and told him to do
something, he would do it, Pl.'s Mem. of Law at 26.  This
statement, however, fails to go to the question of what, exactly,
these executives in fact told Gothie to do, and what effect such
hypothetical orders might have on the relationship between JRC
and the Daily Times as it existed immediately after the sale
closing.

Likewise, Ziegler argues that Gothie's and Jelenic's
use of certain pronouns in their deposition testimony shows that
it was JRC who controlled Ziegler's termination.  Gothie at one
point testified that "They offered Mike Starn the job, he
accepted the job before the actual transaction completed," Ex. B,
Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Frank Gothie) at 146 )(emphasis
added).  However, given Gothie's detailed testimony regarding the
exact process by which Starn was offered the job, we cannot
reasonably rely on such a statement to create a question of fact
about whether JRC was Ziegler's employer.  For similar reasons,
Jelenic's statements to the effect that "we" decide whether or
not to retain employees when a newspaper is acquired cannot, as a
general statement, reasonably go to show a corporate
interrelation that could satisfy the Marzano standard. 

24

We have discussed this issue at such length because

Ziegler sets such store on it as shown in the volume of evidence

that he proffers in his effort to show that JRC was indeed his

employer.  Ultimately, however, our resolution of this question

is simple.  As Marzano and state corporate veil piercing law

show, there is a presumption that a corporate parent is not the

ADEA "employer" of its subsidiaries' employees.  In order to

pierce such a veil, a plaintiff must show a very close

relationship between the parent and subsidiary.  Ziegler here

faces an additional hurdle in that the parent and subsidiary

relationship had only existed for at most a few hours before the

employment decision at issue in this case.  As we have discussed

in detail, such connections as later came to exist between JRC



30In fact, as the discussion of the Price Waterhouse
and McDonnell Douglas analyses below will show, even if JRC were
considered Ziegler's employer, there is still no basis for a
finding of liability under the ADEA against it.

25

and the Daily Times are not relevant to the question of whether

JRC was Ziegler's employer, and such connections as did exist in

the moments after the sale closing are not sufficient to permit a

reasonable jury to conclude that JRC was Ziegler's employer.  

We therefore will enter judgment for defendant JRC as

to Count 2. 

B. Evaluation of Plaintiff's Claims of Employment
Discrimination Against the Daily Times and JRC 

We next consider the merits of Ziegler's discrimination

claims.  The defendants seek summary judgment on Counts 1 and 2

on the basis that Ziegler has not shown that the Daily Times or

JRC violated the ADEA or the PHRA.  As discussed in the previous

section, JRC was not Ziegler's employer, and therefore Ziegler

cannot maintain his claims in Count 2 that JRC terminated his

employment in violation of these two statutes. 30  We now examine

the claims of discriminatory discharge leveled against the Daily

Times in Count 1. 

1. Direct or "Mixed Motives" Analysis

Although defendants do not discuss Price Waterhouse or

"mixed motives" analysis in their motion for summary judgment, in

his response Ziegler asserts that the allegations in Count 1 must



26

survive summary judgment because the record contains direct

evidence of age-based discrimination.  

As discussed above, under Price Waterhouse the

existence of "direct evidence" of the use of an illegitimate

criterion would shift the burden of persuasion to the defendants

to show that their decision would have been the same without

discrimination.   In order to shift the burden, it must be that

"the evidence the plaintiff produces is so revealing of

discriminatory animus that it is not necessary to rely upon any

presumption from the prima facie case [as is necessary in a

pretext action]," Starceski v. Westinghouse Elec. Corp., 54 F.3d

1089, 1096 (3d Cir. 1995) (quoting Armbruster v. Unisys Corp., 32

F.3d 768, 778 (3d Cir. 1994)).  Our Court of Appeals has looked

to Justice O'Connor's concurrence in Price Waterhouse for

guidance on what would constitute such direct evidence:

[S]tray remarks in the workplace, while
perhaps probative of [a discriminatory
animus], cannot justify requiring the
employer to prove that its [employment]
decisions were based on legitimate criteria. 
Nor can statements by nondecisionmakers, or
statements by decisionmakers unrelated to the
decisional process itself, suffice to satisfy
the plaintiff's burden in this regard; . . .
. What is required is . . . direct evidence
that decisionmakers placed substantial
negative reliance on an illegitimate
criterion in reaching their decision. 

Starceski, 54 F.3d at 1096 (quoting Price Waterhouse, 490 U.S. at

277, 109 S. Ct. at 1805 (O'Connor, J., concurring))(emphasis in

Starceski). 



31We have discussed Ziegler's use of evidence from this
case in note 21 above.

27

Still, "[i]n point of fact, the term 'direct evidence'

is somewhat of a misnomer, for we have held that certain

circumstantial evidence is sufficient for a mixed motives [jury]

instruction, if that evidence can 'fairly be said to directly

reflect the alleged unlawful basis' for the adverse employment

decision," Walden v. Georgia-Pacific Corp., 126 F.3d 506, 513 (3d

Cir. 1997) (quoting Hook v. Ernst & Young, 28 F.3d 366, 374 (3d

Cir. 1994)) (some internal quotation marks omitted).  On the

other hand, our Court of Appeals "ha[s] also repeatedly made

clear that a plaintiff must clear a high hurdle to qualify for a

mixed-motives instruction: 'The burden of persuasion shifts to

the employer only after the plaintiff ha[s] proven that [his]

employer acted unlawfully, and not merely on the basis of a prima

facie showing,'" Walden, 126 F.3d at 513 (quoting Hook, 28 F.3d

at 374) (some internal quotation marks omitted).

Ziegler points to a number of items of evidence in the

record to support his contention that the burden should shift

here to the defendants.  None of the proffered evidence, however,

constitutes direct evidence of a discriminatory basis for

Ziegler's termination.

The first set of "direct" evidence that Ziegler cites

is taken from five depositions from the Leslie v. Journal

Register Company case in the District of New Jersey31.  The

testimony purports to document, inter alia: age discrimination



28

carried out by JRC generally, JRC's corporate culture of age

discrimination, Robert Jelenic's reference to older employees as

"gray haireds", JRC's direction that young women should be hired

to staff the advertising department of a Pawtucket, Rhode Island

paper, the fact that the entire Italian over-forty workforce in

the circulation department of the New Haven Register was

terminated after JRC bought that paper, Pl.'s Mem. of Law at 60. 

However, none of this evidence in any way constitutes direct

evidence, for, among other things, the simple reason that none of

it is connected in any way to the decision to terminate Ziegler,

or even to JRC's management of the Daily Times in general.

The next purportedly "direct" evidence Ziegler offers

is a statement Jelenic made in his deposition:

Q: Okay.  So the decision to discharge Wayne
[Ziegler] was because the circulation was
declining; is that correct?
A: No. I told you before.  You're not
listening to my answers.  We thought that the
circulation department could be run better,
more aggressively, and one of the factors was
that circulation was down for a lot of years. 
But I think it was more from the point of
view of Tony Simmons and people like that
thought we could be more aggressive in the
circulation area.
Q: Did you ever refer to the appointment of
Mike Starn as providing new energy?
A: That would make sense, from what I just
said.  More aggressive, new energy, I think
the two go together.

Ex. C, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Robert Jelenic) at 85-86.

Ziegler then refers to a deposition in the Leslie case in which a

former JRC Human Resources Director testified that Jelenic

ordered her to hire "young employees, energetic" and that Jelenic



32As discussed above, the record contains no evidence
to contradict Gothie's assertion that he came to this
determination independently.

29

remarked to her that older employees didn't like to work. Pl.'s

Mem. of Law at 61.  Consequently, Ziegler contends that this

demonstrates that Jelenic equates energy with youth, and thus his

deposition statements show that he wanted a younger person in

circulation at the Daily Times.  

Again, this is not direct evidence that Ziegler's

termination was age-based.  Even to the extent that it was in

fact Jelenic who terminated Ziegler32, his alleged remarks to the

human resources director were completely divorced from the Daily

Times acquisition or the termination of Ziegler.  We cannot take

Jelenic's use of the term "energy" in a deposition --

particularly in response to a question that introduced that term

-- legally to constitute direct evidence of discrimination where

the plaintiff can point to no "age-ist" remarks made specifically

in connection with his own termination or even in connection with

the Daily Times in general.

Ziegler also argues that the timing of Jelenic's

conversation with Gothie about circulation issues at the Daily

Times is direct evidence of discrimination. Ziegler points out,

as discussed above, that Gothie testified that the phone call in

which he and Jelenic first discussed the Daily Times's declining

circulation, and the need to change that trend, occurred after

Jelenic and other JRC executives had been to the Daily Times's



30

office and had met the staff, including Ziegler.  Ziegler

apparently seeks to draw the inferences that (1) Jelenic saw

Ziegler, (2) concluded that he was old, and then (3) decided to

make circulation an issue with Gothie because of Ziegler's age. 

To describe this reasoning is to demonstrate that this sequence

of actions cannot constitute direct evidence of discrimination

within the Price Waterhouse scheme.

Finally, Ziegler argues that JRC Vice-President William

Higginson's reaction to Ziegler's statement at the time of the

termination is direct evidence of age discrimination. Higginson

was present at the Daily Times on July 15, 1998 as JRC's

corporate representative to address any issues arising in the

change of control as part of JRC's standard operating procedures,

Ex. C, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Robert Jelenic) at 70-72. 

Higginson testified that he went to the Daily Times in part

because Gothie had eliminated the position of production director

on Higginson's recommendation, and Higginson (who is JRC's Vice-

President for Production) wanted to ensure a smooth transition,

Ex. D, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of William Higginson) at 60-62. 

Ziegler testified that Higginson was present in Gothie's office

when Gothie called Ziegler in and told him he was terminated, Ex.

A, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Wayne Ziegler) at 148.  After

Gothie told Ziegler this bad news, Ziegler informed the men that

he had a statement to make, and stated to them that the only

reason he was being terminated was his age, id. at 149.  Ziegler

testified that after this statement neither Gothie nor Higginson



31

said anything for fifteen or twenty seconds, id.  Ziegler, citing

to Black's Law Dictionary and Fed. R. Evid. 801, argues that

Higginson's silence following Ziegler's statement constitutes an

admission because Higginson would be naturally be expected to

deny such an allegation if it were untrue.  

We first observe that Ziegler fails to elaborate this

claim to any extent, setting it forth in a single sentence, Pl.'s

Mem. of Law at 62.  Moreover, Ziegler proffers no evidence that

would go to show why Higginson would reasonably have been

expected to respond to this statement.  There is no evidence in

the record that Higginson had any role in, or even knowledge of,

Ziegler's termination prior to July 15, 1998, and therefore

Ziegler has failed to demonstrate, nor could we or any reasonable

factfinder ascribe, any legal significance to his failure to

respond to Ziegler's statement.  Indeed, far from demonstrating

qui tacet, consentire videtur, Higginson's silence could just as

well show his polite sensitivity at a difficult time in another

man's life.

We conclude that no jury could reasonably take the

evidence Ziegler has proffered as direct evidence sufficient to

shift the burden to the defendants in the Price Waterhouse

scheme.

2. Indirect or "Pretext" Discrimination

a. The Prima Facie Case



33It is undisputed on the record that Ziegler was 60
years old on July 15, 1998, that he was indeed terminated, and
that he was immediately replaced by Michael Starn, who was then
36 year old.  Thus, the only issue that the defendants could even
potentially dispute was whether Ziegler was "qualified" to
perform the job of Circulation Director, a job he had held for
approximately twenty years.

32

The first step in the McDonnell Douglas analytic

framework is the plaintiff's production of evidence sufficient to

prove the elements of a prima facie case.  In age discrimination

cases, a prima facie case has four elements: "(i) the plaintiff

was a member of the protected class, i.e., was 40 years of age or

older (see 29 U.S.C. § 631(a)), (ii) that the plaintiff was

discharged, (iii) that the plaintiff was qualified for the job,

and (iv) that the plaintiff was replaced by a sufficiently

younger person to create an inference of age discrimination,"

Keller, 130 F.3d at 1108.

For the purposes of this motion, at least, the

defendants do not dispute that the plaintiff can make such a

showing on the evidence in the record. 33  We therefore move to

the second McDonnell Douglas step.

b. The Legitimate 
Justification for Termination

In this step of the McDonnell Douglas analysis, "[t]he

burden of production (but not the burden of persuasion) shifts to

the defendant, who must then offer evidence that is sufficient,

if believed, to support a finding that it had a legitimate,

nondiscriminatory reason for the discharge," Keller, 130 F.3d at



34The Daily Times audit cycle ends on June 30 of each
year.  Therefore, the 1990 report covered the twelve month period
ending June 30, 1990 and the 1998 report covered the twelve month
period ending June 30, 1998.  

33

1108. Significantly, "[t]his burden is one of production, not

persuasion; it can involve no credibility assessment," Reeves,

120 S. Ct. at 2106 (internal quotation marks omitted).  We have

little difficulty in finding that the defendants have carried

their burden.

As the legitimate, nondiscriminatory explanation for

Ziegler's termination, the defendants contend that the Daily

Times's circulation had been in decline for years.  The primary

evidence the defendants cite in support are the annual Audit

Bureau of Circulation (A.B.C.) circulation reports.  A.B.C. is an

independent auditor that verifies newspapers' reports of their

circulation, Ex. A, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Wayne Ziegler) at

56.  The Daily Times A.B.C. reports for 1990 through 1998 34 show

a significant decline in Monday through Friday circulation

(61,160 in 1990 and 50,846 in 1998) as well as losses in Sunday

circulation (50,837 in 1990 and 48,823 in 1998).  The Monday

through Friday circulation showed a drop in each year of

reporting.  Sunday circulation showed a small increase between

1990 and 1991, and again between 1992 and 1995, but between 1995

and 1998 Sunday circulation dropped 5.5%, Defs.' Mem. of Law at

6, Ex. 1, Pl.'s Mem. of Law (A.B.C. Reports).

As Circulation Director, Ziegler was "totally in charge

of all phases of the circulation department," Ex. A, Pl.'s Mem.



35These exhibits, and other portions of defendants'
summary judgment exhibits, were Bates-numbered.

34

of Law (Dep. of Wayne Ziegler) at 23, and Ziegler understood that

the decline in circulation was undesirable and that Gothie

expected Ziegler to work to correct it, e.g., id. at 117-18, Ex.

B, Defs.' Mem. of Law (Second Dep. of Wayne Ziegler) at 72-73,

82.  Moreover, Gothie had communicated to Ziegler in writing many

times regarding Gothie's belief that the declining circulation

numbers were troublesome and that the trend needed to be changed;

see Ex. C, Defs.' Mem. of Law (Exhibits from Ziegler's

Deposition) at:

• DELCO90-9135 (memo from Gothie to Ziegler dated
July 5, 1989, stating in part, "Our goal is to
return our daily circulation to a growth
pattern");

• DELCO74-75 (letter from Gothie to Ziegler dated
December 28, 1992, stating in part that "[w]e will
need to find ways to build single copy sales as
well as sustain the growth of home delivery. 
Returning to our daily ABC figure above the 60,000
threshold should not be unrealistic if the
Inquirer boosts their price and we continue to
skillfully promote ourselves effectively");

• DELCO72 (memo from Gothie to Ziegler dated
September 13, 1993, stating in part, "[w]ith our
circulation down from a year ago and the fact that
we're not recovering well, I think it's important
for you, Richie, Bob, and I to determine what we
can do this fall to grow the number");

• DELCO186 (memo from Gothie to Ziegler dated May
16, 1994, stating in part, "[u]nfortunately
circulation figures were not where we wanted them
to be in April and as a result the incentive pay
plan you are on did not provide any additional
earnings.  However, I have authorized a $325.00
bonus payment . . . because I believe your efforts
deserve some recognition,");



35

• DELCO62 (memo from Gothie to Ziegler dated
November 22, 1994, stating in part, "[t]his year
one of our most important issues we will address
is how we will re-build our daily circulation");

• DELCO66-67 (letter from Gothie to Ziegler dated
December 27, 1994, stating in part, "Wayne, the
circulation picture continued to be a mixed bag. 
Although Sunday's number is hanging on pretty much
with year ago levels, the daily continued to
decline.  Perhaps with the extra help . . . we can
turn it around");

• DELCO36-37 (letter from Gothie to Ziegler dated
December 26, 1995, stating in part, "Wayne, our
aggressive efforts to build circulation will
undoubtedly be needed to continue into the new
year. . . . It seems the number has finally
bottomed out, we'll need to look for new and
creative methods to grow . . . .");

• at DELCO34-35 (letter from Gothie to Ziegler dated
December 13, 1996, to which Gothie appended a
handwritten note stating in part, "Wayne - The
most important challenge this newspaper faces is
the stabilization of our circulation. . . . I'm
counting on you.").

The defendants have thus met their burden by

demonstrating that circulation was declining, that Daily Times

management since 1989 saw this decline as a problem, and that

Ziegler was to a great part responsible for circulation.  As the

defendants have succeeded in proffering a legitimate,

nondiscriminatory explanation for Ziegler's termination, we now

move to examine Ziegler's claims of pretext.

c. The Claimed Justification as Pretext

As the defendants have produced a legitimate,

nondiscriminatory justification for Ziegler's termination --

namely, that circulation of the Daily Times had been falling for



36In Reeves v. Sanderson Plumbing Products, Inc., the
Supreme Court reversed a decision by the Fifth Circuit and held
that to avoid summary judgment an ADEA plaintiff need not present
sufficient evidence to show that age was a motivating factor in
the challenged employment decision, but rather that a plaintiff's
demonstration of sufficient evidence to permit the factfinder to
find that the employer's asserted justification is false may
itself permit a trier of fact to conclude that the employer
invidiously discriminated, Reeves, 120 S. Ct. at 2108-09.  As can
be seen from the discussion in the text, the Fuentes scheme
permits a plaintiff to succeed if he makes either showing. 

36

the last nine years of Ziegler's tenure as Circulation Director -

- we now move to the third step of the McDonnell Douglas

analysis, in which the plaintiff must produce evidence to show

that the proffered justification was a pretext for discriminatory

behavior.  

Here, "the plaintiff may attempt to establish that he

was the victim of intentional discrimination 'by showing that the

employer's proffered explanation is unworthy of credence,'"

Reeves, 120 S. Ct. at 2106 (quoting Texas Dep't of Community

Affairs v. Burdine, 450 U.S. 248, 256, 101 S. Ct. 1089, 1095

(1981)), or by submitting evidence "from which a factfinder could

reasonably . . . believe that an invidious discriminatory reason

was more likely than not a motivating or determinative cause of

the employer's action," Fuentes v. Perskie, 32 F.3d 759, 763 (3d

Cir. 1994).36  In this regard, 

[t]o discredit the employer's proffered
reason, however, the plaintiff cannot simply
show that the employer's decision was wrong
or mistaken, since the factual dispute at
issue is whether discriminatory animus
motivated the employer, not whether the
employer is wise, shrewd, prudent, or
competent.  Rather, the non-moving plaintiff



37

must demonstrate such weaknesses,
implausibilities, inconsistencies,
incoherencies, or contradictions in the
employer's proffered legitimate reasons for
its action that a reasonable factfinder could
rationally find them unworthy of credence.

Fuentes, 32 F.3d at 765 (internal quotation marks and citations

omitted).  On the other hand, a demonstration that discrimination

was more likely than not the motivating cause of the employment

decision must rely on "evidence that proves age discrimination in

the same way that critical facts are generally proved -- based

solely on the natural probative force of the evidence."  Keller,

130 F.3d at 1111. "While this standard places a difficult burden

on the plaintiff, it arises from an inherent tension between the

goal of all discrimination law and our society's commitment to

free decisionmaking by the private sector in economic affairs,"

Fuentes, 32 F.3d at 765 (internal quotation marks omitted).

To the extent a plaintiff's job performance is

something we must consider in evaluating the employer's proffered

reason for termination, a plaintiff "cannot survive summary

judgment . . . simply by pointing to evidence that could convince

a reasonable factfinder that he did as well as he could under the

circumstances. . . . [H]e must show, not merely that the

employer's proffered reason was wrong, but that it was so plainly

wrong that it cannot have been the employer's real reason,"

Keller, 130 F.3d at 1109.  

Ziegler refers to at least seven different sets of

evidence in arguing that the decline in Daily Times circulation



38

was only a pretext for terminating him as Circulation Director

and that age discrimination was the true reason.  We now consider

each set.

First, Ziegler argues that the circulation of the Daily

Times was not in fact declining.  In particular, he notes that

with the addition of a Saturday paper in 1997 (the Daily Times

had previously only been Monday through Friday and Sunday) the

average weekly circulation, as documented in the A.B.C. reports,

was in fact up, Pl.'s Mem. of Law at 64.  This evidence could not

serve to permit a jury to reject the defendants'

nondiscriminatory justification.  Ziegler's comparison of

cumulative circulation figures that include a new Saturday

edition with those that do not is a comparison of apples to

oranges: these figures simply cannot be compared with any

rational meaning.  Moreover, Ziegler makes no argument to gainsay

the fact that Monday through Friday and Sunday circulation was in

fact dropping, as the defendants have documented.  Ziegler's

creative use of circulation statistics thus does not reasonably

cast doubt on the nondiscriminatory reason for his discharge.

Next, Ziegler maintains that in fact the focus in JRC

newspapers is on revenue, and not on circulation as such, and

that therefore the justification for his discharge is pretext,

Pl.'s Mem. of Law at 65.  In support of this, Ziegler first notes

that Jelenic testified that an increase in revenue, not an

increase in circulation per se, was what he wanted, Ex. C, Pl.'s

Mem. of Law (Dep. of Robert Jelenic) at 22 ("Circulation growth



39

for the sake of circulation growth is not a major focus."). 

Ziegler then argues that he was in fact successful as circulation

director with respect to revenue.  He points out that his

incentive pay was tied to revenue, not circulation, Ex. P, Pl.'s

Mem. of Law (Ziegler's Incentive Pay Plans), and that he in fact

received revenue-generated bonus pay almost every month between

January 1996 and July 1998, Ex. Q, Pl.'s Mem. of Law (Ziegler's

Bonus Pay Receipts).  

This evident success in revenue, however, is not

sufficient reasonably to cast doubt on the proffered

nondiscriminatory justification.   First of all, it is not

reasonable to interpret Jelenic's deposition testimony as meaning

that circulation growth was unimportant or that the decline in

circulation would not be troublesome.  It is a common-sense

proposition that, ceteris paribus, an increase in circulation

will also increase revenue.  In line with this economic reality,

there is no dispute that Jelenic also testified that he was

concerned about the Daily Times's dropping circulation.  Also,

the mere fact that Ziegler received bonus payments based on

revenue is not reliable information about the state of Daily

Times revenue.  An examination of the actual incentive plans, Ex.

P, Pl.'s Mem. of Law, shows that under some plans Ziegler would

receive some level of payment even if circulation revenue was

below the budgeted amount, and in other plans he received a fixed

percentage (generally in the neighborhood of one tenth of a

percent) of circulation revenue.  Under these plans, then,



37Or, more to the point, whether the results satisfied
Ziegler's superiors' expectations.

40

Ziegler's receipt of a revenue-based bonus provides no

information whatever about whether the revenue results were good

or bad.37  Similarly, while Ziegler argues that revenues from

January to June 1998 were up an average of over $23,000 per month

from the same period in 1997, this bare fact cannot aid Ziegler's

pretext theory, particularly as the Saturday edition of the Daily

Times was launched in October 1997, thus destroying the

comparative value of these figures.

Ziegler next presents evidence that he was receiving

positive feedback for good performance, Pl.'s Mem. of Law at 65. 

He notes that in 1998 Gothie had given him tickets to a Phillies

game as a performance reward and also that both Gothie and David

Carr of Goodson Newspaper Group gave him letters of

recommendation.  Gothie testified that under the Goodson

Newspaper Group, the paper had four tickets to each Phillies home

game, and that Gothie gave tickets out to certain management

employees, Ex. B, Pl.'s Mem. of Law (Dep. of Frank Gothie) at

169.  Gothie stated that "one reason" such tickets are

distributed was when he felt an employee was "doing a good job,"

id.   However, there is no testimony here about why it was that

Gothie gave these tickets to Ziegler.  All we know from the

evidence Ziegler proffers is that Gothie gave some tickets to

some employees for their performance, not that Ziegler got his

tickets for good performance.  Moreover, even if the tickets were



38Carr notes that Ziegler "lead [sic] the paper to its
all-time high paid circulation of just over 60,000 daily," Ex. R
Pl.'s Mem. of Law, but the A.B.C. reports show that daily Monday
through Friday circulation fell from this high consistently from
1990 until 1998.  This remark from Carr is the only remark in any
of the letters that applies to the quality or volume of Daily
Times circulation after 1989.

39Who was 36 years old at the time of Ziegler's
termination.

41

for "doing a good job", this minor reward for a "good job" cannot

be enough reasonably to show that the nondiscriminatory

justification is a lie.  

As to the letters of recommendation, Ex. R, Pl.'s Mem.

of Law (Recommendation Letters), neither Carr nor Gothie make any

remarks at all about Ziegler's recent circulation numbers, 38 and

so to the extent that they say positive things about Ziegler's

abilities, they do not discount the justification for his

dismissal.  Instead, they at best support Ziegler's prima facie

case in that they confirm that he was "qualified" for the job. 

Ziegler next offers evidence that he says demonstrates

that younger workers were in general treated more favorably than

older ones, Pl.'s Mem. of Law at 65-67.  He first argues that

evidence regarding the West Chester Daily Local News shows that

the circulation of that paper was in fact decreasing while

Michael Starn39 was circulation director, but he was hired at the

Daily News while Ziegler was terminated.  Ziegler also points out

the case of Robert Jarjisian.  Jarjisian, who is fourteen years

younger than Ziegler, was the home delivery manager for the Daily

Times, was retained after July 15, 1998, and subsequently became



40Conversely, the documentary record is replete with
evidence that Ziegler's supervisor -- Gothie – had long been
dissatisfied with circulation performance.

42

circulation director at the West Chester Daily Local.  Ziegler

argues that Jarjisian was responsible for the same circulation

numbers as Ziegler was and that he was promoted instead of

terminated.  

Neither of these examples can go to show that there was

discriminatory animus in Ziegler's termination.  Ziegler has

provided no evidence to show that Starn's circulation numbers or

that his performance in general was not considered satisfactory

by his supervisors at the Daily Local News.40  Thus, the mere

fact that both Starn's and Ziegler's circulation numbers -- at

different papers in different markets -- were falling cannot be

logically connected with the conclusion that both should have

been treated the same by their employers.  Ziegler is again

attempting to compare apples and oranges in his effort to

overcome the legitimate nondiscriminatory justification for his

termination.  The same reasoning applies to Jarjisian.  While

Ziegler claims that Jarjisian was equally responsible for the

circulation numbers, and that therefore their differential

treatment goes to show age discrimination, Jarjisian and Ziegler

were in no way equally placed.  Jarjisian was Ziegler's

subordinate, and Ziegler's implicit claim that his own

subordinate should have been held equally responsible for the

falling circulation again makes no logical sense.   



41We also note that publisher Gothie, who was of course
retained, was then 53 years old.

43

Ziegler next maintains that when JRC took over the

Daily Times, older department heads were terminated and younger

ones were kept.  In addition to Ziegler, the other department

head terminated on July 15, 1998 was Michael D'Arienzo, the

Production Director, then 47 years old.  Four department heads

were retained: Steve Lambert, editor, then 41 years old, Thomas

Abbott, Classified Advertising Director, then 37 years old,

Elaine D'Arienzo, Display Advertising Director, then 43 years

old, and John Tashjian, Business Office Director, then 41 years

old.41   Also terminated on July 15, 1998 were Bonnie Healy, City

Editor, then 47 years old, and Steve Cantor, Promotions Manager,

then 29 years old.  

We cannot accept Ziegler's attempt to characterize

these facts as evidence of age discrimination.  While Ziegler is

technically correct that the oldest two department heads were

terminated on July 15, 1998, focusing on this obscures the fact

that the majority of the department heads retained were over 40

years of age and therefore members of the same protected class as

Ziegler.  Moreover, the other "oldest" department head terminated

with Ziegler, Michael D'Arienzo, was only 47 years old, still

much younger than Ziegler.  In that sense, it is hard to see how,

relative to Ziegler, Michael D'Arienzo is terribly

distinguishable from the retained department heads.  Moreover, as

noted above, the four Daily Times employees terminated on July



42Ziegler also appears to contend that two Daily Times
union employees, a Mr. Casterline and a Ms. Oliver, who were 64
and 70 years of age respectively, were "forced from their
employment" on July 15, 1998, and that this was evidence of the
discriminatory pattern of behavior, Pl.'s Mem. of Law at 66.  The
only source cited in support of this contention are Frank
Gothie's handwritten notes, and we cannot see how this meager
evidence could support even the conclusion that these people were
terminated on July 15, 1998, much less that they were "forced"
out. 

Ziegler also argues that the intent to discriminate
against him is demonstrated by the fact that since the JRC
acquisition, "only young people have been hired to fill positions
i.e. particularly young women in their 30's have been hired in
advertising," Pl.'s Mem. of Law at 66.  As evidence in support of
this claim, Ziegler notes that the first two people hired to fill
the newly-created position of Advertising Director were both
women younger than the protected class, and that after the second
of these left, the job was taken by a man who was then 39 years
old, Pl.'s Mem. of Law at 37.  He also argues that two recent
Daily Times hires in advertising are women in their thirties, but
notes that another recent hire was a woman in her early forties,
id.  

Again, this evidence does not logically serve to bring
the proffered justification into question.  First of all,
although Ziegler maintains that the hires listed above represent
the only hiring the Daily Times has done, the deposition
testimony upon which his memorandum relies and cites does not
make this clear.  Moreover, this “pattern” of hires tells us
little unless we know something of the applicant pool, of which
we now know nothing.  Moreover, to the extent that three of these
hires were for the same position (advertising director), it could
equally appear from the evidence that Ziegler provides that the
Daily Times has a “pattern” of getting rid of thirty-something
female advertising directors.  This evidence, then, does not
appear to be relevant or helpful in any meaningful way to the
question at issue here.

Lastly, with respect to hiring and firing patterns,
Ziegler argues that Patrick Flanagan, a JRC employee now 59 years

(continued...)

44

15, 1998 were diverse with respect to age, with one manager 29

years old.  We therefore cannot accept that this “pattern” -- if

indeed it can be called that -- of terminations could be seen by

a reasonable jury in any way to show that Ziegler's termination

was age-based.42



42(...continued)
old, has three times applied for a jobs within the JRC company
(one of which was the Circulation Director position at the Daily
Times that opened after Michael Starn left) that have
subsequently been given to younger men, that Raymond H.
Lacaillade, now 56 years old, was discharged from JRC and
replaced with a 27 year old woman, and that Alan Leslie, the
plaintiff in the New Jersey Leslie case, now 55 years old, was
discharged from JRC and his duties were taken by younger
individuals.  We cannot find that the experiences of these three
people can have any significance to our case.  The mere fact that
other people have had experiences with JRC that might for them
make out a prima facie case under the ADEA cannot be enough to
overcome a proffered legitimate nondiscriminatory explanation in
a case arising from a completely different setting in both place
and time.  No reasonable jury could take this evidence to bring
into question the proffered legitimate explanation for Ziegler's
termination.     

45

Ziegler next argues that the defendants' proffered

legitimate nondiscriminatory justification for his termination is

too generalized, and that it is too easily used as a smokescreen

since circulation is dropping at other JRC newspapers, Pl.'s Mem.

of Law at 67.  We do not find that such a claim reasonably could

bring the defendants' explanation into doubt.  While "declining

circulation" might be in some sense a general justification,

there is no dispute here that Ziegler was in charge of all

circulation at the Daily Times.  The various memoranda and

letters from Gothie to Ziegler dating back over almost a decade

prior to Ziegler's termination conclusively demonstrate that

"declining circulation" in general was a matter of concern at the

Daily Times and was something for which Ziegler was held

accountable.  It is therefore beyond any reasonable question that

the "declining circulation" complaint was not some hopelessly



43This and other arguments that Ziegler makes with
respect to JRC in general (including the alleged discrimination
visited on Messrs. Flanagan, Lacaillade, and Leslie as detailed
in the margin above) are associated with Ziegler's general
position that it was JRC, and not the Daily Times or Frank
Gothie, that terminated Ziegler.  As we concluded above, to the
extent there is any dispute of material fact on the subject, no
jury could reasonably conclude that JRC was Ziegler's employer
under the applicable legal tests.  Moreover, we have detailed
above the circumstances of Ziegler's dismissal, and in particular
how it came to pass that Frank Gothie offered Ziegler's job to
Michael Starn.  As we noted there, it appears undisputed that
Robert Jelenic was associated with this in that it was he who
first gave Starn's name to Gothie.  On the other hand, we cannot
find that Ziegler has presented any evidence to establish that
Gothie's testimony is not correct that it was he who decided to
terminate Ziegler.  In particular, there is no showing that JRC
as such terminated Ziegler.  Consequently, Ziegler's various
arguments based on what JRC did or did not do in different times
and places are inapposite to the analysis of Ziegler's own
termination.  Moreover, it is far from clear to us that any of
these claims of discrimination in different times and places
could be considered relevant to the instant dispute even if JRC
had discharged Ziegler.

46

vague excuse that a discriminating employer pulled out of thin

air in seeking to terminate Ziegler because of his age. 

Similarly, the long history of Gothie's concern with

declining circulation -- concern that was documented for years

before JRC's acquisition -- forecloses Ziegler's claim that

declining circulation made a convenient excuse for age

discrimination simply because many of JRC's other newspapers have

had declining circulation.  What is relevant here are the

conditions at the Daily Times, and the state of circulation at

other JRC papers is simply beside the point of our discussion

here.43

Ziegler further contends that the defendants'

legitimate nondiscriminatory explanation for his termination is



44Here again, we find it most significant that the
record going back over five years prior to Ziegler's termination
documents the fact that Gothie, rightly or wrongly, was directing
his concerns over declining circulation to Ziegler.

47

pretextual because "a jury could reasonably find that circulation

fluctuations were not caused solely by the plaintiff's

performance but that other factors cause circulation

fluctuations," Pl.'s Mem. of Law at 67.  This argument, however,

misses the point.  As noted above, in seeking to demonstrate

pretext, a plaintiff must do more than to show that the

decisionmakers erred in discharging the plaintiff, or that the

plaintiff did as well as he could have been expected to under the

circumstances.  Ziegler's theory here attempts to do both of

these things in that he seeks to argue that the decline in

circulation was not the result of his job performance or,

alternately, that Gothie was mistaken in holding him responsible

for the decline in circulation, which was in reality caused by

other (exogenous) factors.  Consequently, Ziegler's contention

that the decline in circulation was caused by price increases,

headlines, weather, population growth or decline, advertising

sales, and competition is again simply misplaced in an effort to

show that the defendants' claim that he was discharged because of

the declining circulation was pretext. 44

Ziegler also argues that he has demonstrated pretext

because he had better qualification, years of experience, and

levels of success that "far exceed[ed]" those of his replacement,

Michael Starn, Pl.'s Mem. of Law at 68.  Once again, we cannot



45In relation to this, we note that according to
Starn's undisputed deposition testimony, by the time he took the
job at the Daily Times he had eighteen years of experience in the
newspaper business, at least five of which were as circulation
director at two different newspapers, Ex. I, Pl.'s Mem. of Law
(Dep. of Michael Starn).

46Ziegler also argues that the evidence he cited as
constituting Price Waterhouse-type direct evidence would also go
to show pretext.  We have discussed that evidence at length
above, and we conclude that just as it could not be seen to
constitute direct evidence of discrimination, it cannot
reasonably be construed to overcome the defendants' legitimate
nondiscriminatory explanation for Ziegler's termination.

47We also note that the decisionmaker in this case,
Frank Gothie, was 53 years old when he terminated Ziegler's
employment, and the inference of discrimination is therefore less
since the decisionmaker was a member of the same protected class
as the plaintiff, e.g., Dungee v. Northeast Foods, Inc., 940 F.
Supp. 682, 688 n.3 (D.N.J. 1996). 

48

see how this evidence could serve to discredit the defendants'

justification for Ziegler's termination because it also seeks

essentially to demonstrate that the decisionmakers were wrong,

not that they unlawfully discriminated against him.  Put another

way, the question before us at this stage of the analysis cannot

be whether in our or a jury's view Ziegler was or was not more

qualified than Starn45, but rather whether the defendants'

proffered justification is false or, alternately, whether age

discrimination was more likely than not a motivating factor for

Ziegler's termination. 

In sum, we find that none of the evidence 46 that

Ziegler would deploy in an effort to demonstrate pretext could in

fact reasonably allow a jury to conclude that the decline in the

Daily Times's circulation was in fact a pretext. 47  As we have



48Above, we have found that JRC could not reasonably be
found to be Ziegler's employer and we therefore entered judgment
in favor of JRC as to Count 1.  As we have noted in the margin
above, even if JRC were considered to be Ziegler's employer for
ADEA purposes, any claim against it for discrimination would fail
under Price Waterhouse and McDonnell Douglas analysis for the
same reasons as the claims in Count 1 against the Daily Times
fail.

49

found that no jury could reasonably find that there was direct

evidence of discrimination, judgment should be entered in favor

of the Daily Times on Count 1.48

C. Jelenic and Higginson's Aiding and 
Abetting of the Alleged Discrimination

As we have just discussed, Ziegler's claims that he was

discriminated against on the basis of his age must fail as a

matter of law.  Consequently, neither Jelenic nor Higginson can

be held liable for aiding or abetting this legally non-existent

discrimination.  We will therefore enter judgment for these

defendants as to Counts 3 and 4.

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE EASTERN DISTRICT OF PENNSYLVANIA

WAYNE ZIEGLER   :  CIVIL ACTION

:

        v.                    :

:

DELAWARE COUNTY DAILY TIMES, :

a Division of the Goodson :

Holding Company, et al.   : NO. 00-817



50

ORDER

AND NOW, this 5th day of February, 2001, upon

consideration of defendants' motion for summary judgment (docket

number 29), and plaintiff's response thereto, and for the reasons

stated in the accompanying Memorandum, it is hereby ORDERED that:

1. Defendants' motion is GRANTED;

2. JUDGMENT IS ENTERED for defendants and against

plaintiff as to Counts 1 through 4 of the Complaint; and

3. The Clerk shall CLOSE this case statistically.

 BY THE COURT:

 ______________________________
 Stewart Dalzell, J.


